söndag 22 mars 2009

Biltransport och stolpskott

I helgen besökte jag Västerås. Som färdmedel dit valde jag bil, skälet var helt enkelt att det var smidigast så.

På vägen hem började jag fundera på varför vi ska behöva sitta trötta och upptagna med händerna på en ratt? Visst, vi kan ta tåget men det innebär att vi måste ödsla tid på att ta oss till och från en station. Kanske var det min allmänna trötthet som gjorde mig smått upprörd men frågan som gnagde mig var:

Varför kan man inte köra upp sin bil på ett rälsbaserat system som tar en från en punkt till en annan för att sedan starta bilen igen och själv köra sista vägen hem? Tänk en platta man kör upp på och så knappar man bara in till vilken destination man vill till så ordnar systemet det. Så himla svårt kan det inte vara att åstadkomma ett effektivt personligt transportmedel.

Vi slipper att ta oss till en tågstation, ingen bensin behöver brännas eftersom det är baserat på el, säkerheten blir hög, vi kan göra andra saker under tiden osv. VARFÖR har inte någon (staten?) tagit tag i detta?


Dagens stolpskott blir Liza Marklund för krönikan "Träng inte ut våra musiker". Opassande och Christan Engström kommenterar. Byt ordet idioters i följande mening med ovan nämnd författade så får ni min syn på saken. Yttrandefrihet är idioters rätt att ha fel.
Med andra ord så håller tanten på att såga av grenen hon sitter på.

, , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar